Pääsykoestressi & uniongelmat

keskiviikko 3. huhtikuuta 2019

Postaus on kaupallinen yhteistyö ratiopharmin kanssa


Moikka! Täällä on hyvät fiilikset tulevien lääkiksen pääsykokeiden suhteen, sillä viime viikko on mennyt hyvin ja tämäkin viikko alkanut kivasti. Pari aikaisempaa viikkoa eivät nimittäin menneet niin hyvin kun olisin halunnut, joten kiva, että nyt olen saanut taas rytmistä kiinni. Ja tänään klo 16 selviää miten 4. harjoituskoe meni. Pisteitä sain ihan kivasti, joten toivon kovasti, että laskettu sisäänpääsyraja ylittyisi kun kahdella viime kerralla se on jäänyt hiukan vajaaksi. Olen myös laskenut nyt vuoden 2014 ja 2015 pääsykokeet ja molemmissa Kuopion yleisen raja ylittyi, joten hyvällä fiiliksellä mennään. 

Tosin postauksen otsikostakin varmaan pystyitte jo aavistamaan, että pieniä haasteita on myös ollut. Mä en varsinaisesti stressaannu pelkästään pääsykokeista niin paljoa, että se näkyisi, mutta kun yhdistetään työjuttuja tai jotain muuta vähänkään stressaavaa niin silloin alkaa stressi sitten näkyä ulospäinkin. Esimerkiksi viime viikolla stressaavan kuvaustilanteen jälkeen heräsin yöllä kolmelta ja en sen jälkeen enää saanut unta ollenkaan. Aikaisemmin mulla ei ole ollut tuollaista yöheräilyä vaan uniongelmat on näkyneet ennemminkin vaikeutena nukahtaa. Lähdin pari viikkoa sitten kokeilemaan olisiko melatoniinista apua näihin nukahtamisvaikeuksiin ja tämä postaus onkin toteutettu kaupallisessa yhteistyössä ratiopharmin kanssa.

Viime vuonnahan mulla oli nukahtamisvaikeuksien lisäksi ruokatorven tulehdus. Vaikka mieleltäni pystyn olemaan rauhallinen ja stressaamatta, niin jossain alitajunnassa se stressi kuitenkin on kun kroppa siihen reagoi jossain vaiheessa. Olenkin nyt pyrkinyt minimoimaan kaikki muut stressitekijät pois pääsykokeeseen saakka.


Tosi monelta olin kuullut suosituksia melatoniinista apuna pääsykoestressin aiheuttamiin uniongelmiin, joten päätin itsekkin rohkaistua kokeilemaan kun selvästi näitä uniongelmia nyt ollut. Melatoniinihan  on ns. yöhormoni, jota erittyy aivoissa sijaitsevasta käpyrauhasesta. Se auttaa elimistön sisäistä kelloa pysymään ajassa säädellen vuorokausirytmiä ja edistäen unensaantia. Kyseessä ei siis ole mikään lääke vaan ravintolisä, sillä kehomme tuottaa itsekin melatoniinia.

Olen itse ottanut n. 30 minuuttia ennen nukkumaan menemistä hektisten päivien jälkeen melatoniini Extra Vahva ratiopharmia, mutta sen lisäksi olen laittanut jo hyvissä ajoin iltapäivällä sinivalosuodattimen päälle tietokoneeseeni ja puhelimeeni. Olen myös yrittänyt illalla kuunnella äänikirjoja tv:n katsomisen sijaan, vaikka olisikin niin mukavaa illalla katsoa lempparisarjoja ennen nukahtamista. Mutta kun tietää miten iso vaikutus ruutujen tuijottamisella on uneen niin pakko yrittää minimoida.

Uni on mulle itselle tosi tärkeää ihan jo yleisen jaksamisen kannalta, mutta myös erityisesti nyt pääsykokeisiin lukiessa kun yöunet on tärkeitä jo sen takia, että oppii jotain. Valitettavasti olen huomannut, että tarvitsen unta itse vähintään sen 8.5-9h. Olenkin siis vähän kateellinen niille, jotka on virkeitä jo 7-8 tunnin unilla :D

Melatoniini Travel ratiopharm on helposti mukana kuljetettava ”on-the-go”-valmiste, jonka kielellä liukenevan ominaisuuden ansiosta voi tuotetta kantaa mukana helposti esimerkiksi matkustaessa ja ottaa sen milloin vain tarpeen vaatiessa ilman vettä.
´
No olenko saanut melatoniinista sitten apua? Olen nukahtanut hyvin niinä päivinä kun melatoniinia olen ottanut ja urheilukellooni, joka on mulla ranteessa aina, tallentui ennätyshyvät lukemat viime viikolta. Se mittaa siis mm. unen yhtäjaksoisuutta ja en ole koskaan saanut arvosanaksi edes nelosta kun vitonen on täydet. Ja yhtenä päivänä sieltä sitten tuli melatoniinin käytön jälkeen 4.1/5! Mutta sitten taas toisaalta viime viikolla nukuin yhden yön niin huonosti, että kello ei edes mitannut untani (se mittaa vain jos nukkuu yli 4h). Tämä oli siis se yö, josta kerroin jo aikaisemmin tässä postauksessa. Uni tuli illalla hyvin, mutta heräsin kolmelta virkeänä enkä enää saanut unta, vaikka pyörin sängyssä pari tuntia.
´
´Uskon kuitenkin, että melatoniinista on apua tähän mun tilanteeseen ja aion sitä pääsykokeeseen saakka syödä silloin kun tarve vaatii. Mutta sen lisäksi pyrin tekemään kaikki muut unta parantavat jutut eli vältän kofeiinia klo 12 jälkeen, lasken pimennysverhon alas taas talven jäljiltä, sillä aamut alkaa olla jo tosi valoisia ja rauhoitun illalla jotenkin muuten kun tv:tä katsomalla. 
´

Tähän postaukseen kommentoijien kesken arvotaan 3 kpl Melatoniini Travel ratiopharm 1,9 mg, 60 kalvoa -tuotepakkausta. 
Säännöt täällä. Kilpailuun voi osallistua viikon ajan postauksen julkaisupäivästä!

20 kommenttia

  1. Hei, tuohon sinivalosuodatukseen! Itse hommasin noin puoli vuotta sitten uudet silmälasit sinivalosuodatusominaisuudella ja voin sanoa, että toimii! Silmät eivät rasitu läheskään niin paljon. En toki tiedä, onko niistä lisäapua jo sinivalosuodatetuille ruuduille (en ole itse testannut, kun silmälasit tekevät sen jo), mutta huomaan ulkonakin kävellessä, että valo ei ole silmille niin raskasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpä perehtyä asiaan, koska uusien lasien hankinta muutenkin mahdollisesti edessä! Kiitos vinkistä😊

      Poista
  2. Voisi tehdä terää, välillä kun tuntuu tuo nukkuminen olevan vaikeaa. Olen myös kovin levoton nukkuja näin pääsykoeaikaan. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän samat fiilikset!😬

      Poista
    2. Moikka! Voitit arvonnassa. Sinuun ollaan pian yhteydessä!

      Poista
  3. Vois tulla tarpeen stressaavina aikoina! Mä en silloin saa iltasin unta ja heräilen kesken unien, joka on tosi ärsyttävää☹️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Voitit arvonnassa. Nyt tarvitsisin sähköpostiosoitteesi!

      Poista
  4. Mä oon kanssa huomannut pääsykoekevään negatiivisen vaikutuksen uneen..vaikka ei tietoisesti päivällä stressaisikaan, niin mulla on jokaviikkoisena harmina toi nukahtamattomuus ja sen rinnalla todella ahdistavat unet. Oon myös kiinnittänyt erityistä huomiota tuohon illan rauhoittamiseen, mutta sekään ei aina tunnu auttavan. Sen takia oisin myös kiinnostunut kokeilemaan, että mitenhän toi melatoniini auttais pahimpina iltoina🙄 Väsymys vaikuttaa kuitenkin niin paljon omaan lukufiilikseen ja esim keskittymiseen, niin olisi huippua että saisi sen korjattua ilman tänhetkistä kofeiinikierrettä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedäm tunteen! Tosin jo kofeiinikierteestä pois pääsy voi auttaa. Mä en tiedä olenko jotenlin kofeiiniyliherkkä, mutta mulla kahvi vaikuttaa heti seuraavan yön uneen😐 Kahvia kuitenkin rakastan niin yhä useammin turvaudun kofeinittomaan kahviin 😅

      Poista
    2. Moikka! Voitit arvonnassa. Nyt tarvitsisin sähköpostiosoitteesi

      Poista
  5. Itsellä on ollut uniongelmia vuosien ajan. Jossain vaiheessa kokeilin melatoniinia ja auttoihan se nukahtamaan, mutta se aiheutti myös sen että heräsin viimeistään 1-2 tuntia nukahtamisesta. Kokeilin annoksilla 2-4 mg. Onglemani ovat myös olleet vaikeuksia nukahtaa, en muista että koskaan olisi ollut oikeastaan ongelmana se että heräisin aamuyöllä, enkä saisi enää unta. Paitsi kun otin melatoniinia, heräsin joka kerta sen ottamisen jälkeen juurikin parin tunnin päästä enkä enää nukkunut. Ihmettelen itsekin, miksi melatoniini vaikuttaa tällä tavalla itseeni :D Itsellä parempana "nukahtamislääkkeenä" toimii jopa antihistamiini, jota otan flunssaisena, että nenä pysyy auki yöllä ja saa nenän kautta hengittää 😂
    Tällä hetkellä tosin apuna on nukahtamiseen sitten unilääkkeet, kun yleisesti psyykkinen tilanteeni vaati lääkärikäyntiä ja sen yhteydessä kirjoitettiin unilääkeresepti. Lääkkeen kanssa ei ole ollut ongelmia nukahtaa eikä ole ollut sitä ongelmaa että heräisi yöllä.

    VastaaPoista
  6. Mä kärsin myös uniongelmista eli välillä on vaikea nukahtaa, välillä taas herään keskellä yötä enkä enää saa unta. Melatoniini auttaa mulla aika vaihtelevasti. Tsemppiä sulle vielä pääsykoelukemiseen! :)

    VastaaPoista
  7. Ootko ikinä miettinyt farmasian alaa lääkikseen hakiessa ?

    VastaaPoista
  8. Mulla liikunta on auttanut uniongelmiin paljonkin. Urheilet/ liikut ilmeisesti suhteellisen säännöllisesti, joten voisitko vaikka tehdä aiheesta postauksen tai videon? Erityisesti kiinnostaa minkälaisilla joogatunneilla käyt! Tsemppiä pääsykokeisiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hirveästi en liiku, mutta kerran viikossa käyn yleensä Aatulla valmennuksessa ja sitten parilla jooga/muulla ryhmäliikuntatunnilla. Voimajooga on ihan mun lemppari! Siinä tulee pieni hiki pintaan, mutta se on samalla niin rentouttavaa🙌🏻🤩

      Poista
  9. Tämä ei suoraan tänne kuuluu, mutta vinkki. Voisitko tehdä postauksen tai videon kesätyöpaikan hakemisesta? On ajankohtaista monille ja meille.Joko sinulla on kesätyöpaikka?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisin ehkä tehdä jonkun! Oon nimittäin ollut töissä firmassa, jossa nimenomaan koulutettiin töidenhakua, joten vaikka oma työnhakuhistoria onkin lyhyt niin vois silti olla hyviä vinkkejä kun useampi koulutus tullu vedetttyä😊👍🏻

      Ja ei oo kesätyötä kun ei ole tarvetta kun oon ihan ympäri vuoden oman yritykseni työllistämä.

      Poista
  10. Miten toi mafynetti menee, jos ei pääse läpi joutuuko siitä maksamaan joka vuosi uudestaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, mutta uusintalisenssi on edullisempi😊

      Poista
© Voitto kotiin by tiiavoitto. Design by FCD.