torstai 13. lokakuuta 2016

TreeniTorstai: Ruokapäiväkirjani kuvina

Viikon ruokapäivä olkaa hyvät! Olipa muuten homma kuvata, mutta tässä tämä nyt olisi. Joitakin kuvia käytin pari kertaa kun aamu- ja iltapalat ovat yleensä hyvin samanlaisia. Otettani syömiseen voisi sanoa rennon tiukaksi.  Aina ei mene aterian ravintoarvot ihan kuten olisi parasta, mutta silti pyrin syömään tervellisesti herkut pois jättäen arjessa. Parantamistakin olisi, etenkin kasviksia haluaisin oppia syömään enemmän. En vain oikein tykkää kun kurkusta, tomaatista ja porkkanasta...

Kotona asuessa ei myöskään voi täysin vaikuttaa mitä lautaselta löytyy, sillä meillä on yleensä tapana kaikkien syödä samaa ruokaa. Onneksi meillä kuitenkin tehdään pääasiassa hyvin terveellistä perusruokaa. Tällä kuvaamallani viikolla syötiin myös pari kertaa vieraiden kanssa tai vieraiden luona, jolloin sillonkin piti vähän joustaa, mutta silti aika paljon omilla valinnoilla voi vaikuttaa mitä sinne mahaan päätyy vaikka kylässä olisikin. 

Kerran viikossa tosiaan pidän "cheat mealin", jolloin yhden aterian ajan saa syödä mitä vain. Tämä tyyli sopii minulle. Arkena kieltäydyn oikeastaan kokonaan kaikesta epäterveellisestä herkusta ja syön melko tarkastikin, viikonloppuna voi hieman höllätä syödä ehkä sen sämpylän tai enemmän riisiä, muttei kuitenkaan pistää ihan ranttaliksi ja sitten yhden aterian saa herkutella miten huvittaa. Yleensä mäkkäriä, pizzaa tai jätskiä ;)

Nyt on ollut vähän viime viikkoina treenimotivaation katoamista kiireiden vuoksi, mutta onneksi syömiset on kuitenkin pysyneet kurissa. Ajattelin ihan hyvällä omatunnolla pitää lomaa salilta ja tehdä sitä mitä mieli tekee eli lenkkeillä. Kyllä se innostus sieltä vielä palaa - ainakin toivottavasti..:D

Lauantai

Aamupala: Avokadoruisleipä tomaatilla + rahka piltillä ja pellavarouheella + mandariini + kahvi

Päiväruoka: Härkistomaattikastike + täysjyväpasta + kasvikset + viinirypäleitä

Välipala: Viinirypäleitä + luumu + pähkinöitä

Iltaruoka: Lohipaella + salaatti (kuvassa ei siis annokseni vaan koko tarjolla ollut paella..:D)

Iltapala: Ruisleipää avokadolla ja tomaateilla + rahka piltillä

Sunnuntai
Aamupala: Munakas (2valkuaista + 1kananmuna) + puuroa herneproteiinirouheella ja banaanilla

Päiväruoka: Artisokkakeitto + kinkkumelonitikut + itse tehty sämpylä lohella

Iltaruoka: Härkistomaattikastike + pasta + maapähkinävoibanaanit

Välipala: Vihanneksia + dippiä + ananasta

Resepti: Terveellinen vihannesdippi rahkasta
- Maustamatonta rahkaa
- Mausteeksi paprikajauhetta, chilimaustetta, sitruunamehua ja suolaa


Iltapala: Ananaspäärynärahkasmoothie pellavansiemenillä + itse tehtyä siemennäkkäriä

Maanantai
Aamupala: Makurahka + ruispuuro pähkinöillä + hedelmiä + Kahvia

Päiväruoka: Kanasalaatti fetalla ja maisilla
 Iltaruoka: Kanaa + makaronia + hedelmäsmoothie

Välipala: Hedelmiä ja ilmakuivattua kinkkua


Iltapala: Riisikakut maapähkinävoilla ja banaanilla + makurahka

Tiistai
Aamupala: 2 valkuaista + 2 kananmunaa + ruisleipä kurkulla + hedelmiä + kahvi

Päiväruoka: Lohta + maaartisokkaperunakeitto + porkkanaa ja kurkkua rahkadipillä

Välipala: Riisikakkua kalkkunaleikkeellä ja kurkulla + melonia + itse suolattuja pähkinöitä

Iltaruoka: Kanaa + riisiä + maapähkinävoi banaaneja

Iltapala: Avokadoruisleivät + rahka piltillä

Keskiviikko

Aamupala: Rahka + ruispuuro pähkinöillä + päärynää + kahvia

Päiväruoka: Kanaa + Riisiä + Pähkinöitä

Välipala: Itse tehty siemennäkkäri + rahkaa piltillä

 Iltaruoka: Tofukasvismakkara + Perunamuussia + porkkanaraastetta + raejuustoa + melonia

Iltapala: Ragka piltillä + ruisleipä avokadolla ja tomaatilla + näkkäriä

Torstai


Aamupala: Avokadoruisleivät + rahka piltillä


 Päiväruoka: Lohta + perunamuussia + kasviksia

Välipala: Pähkinöitä + makurahka

 Iltaruoka: Kanakasvispastaa + makaronia + banaania maapähkinävoilla

Iltapala: Kofeiniton kahvi + rahka pellavarouheella ja piltillä + avokadoruisleivät

Perjantai

Aamupala: Puuro + makurahka + hedelmiä + kahvi


Fysiikan ylioppilaskirjotukset jotein poikkeuksellista herkuttelua ja sen takia tekstit teipattu purkeista :D 
Välipala + Päiväruoka: Jogurttipähkinöitä + tonnikala/feta/pestopastasalaatti + smoothie + rahka

Iltaruoka: Kankasvispastaa + makaronia + porkkanaa

CHEAT MEAL! (olin niin innoissani herkuista etten edes kunnon kuvaa tajunnut ottaa)
Iltapala: Ben&Jerry's Empower Mint puolikas + keksejä + teeleipiä voilla ja juustolla

Miten te syötte ja mitä tykkäsitte tällaisesta postauksesta?

16 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoinen ja kivoja kuvia!!

    VastaaPoista
  2. Mitä teillä yleensä syödään kotona? Eli mitä ruokia vanhempasi kokkaavat? Näkyykö teillä arjessa perus nakkikastikkeet ja perunat vai onko toi artisokkakeitto teillä se tutumpi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan kaikenlaista, välillä perus ja välillä hienompaa ja erikoisempaa :)!

      Poista
    2. Syötkö kuitenkin kotona kaikkea mitä teillä laitetaan? Vai onko joku ruoka mistä kieltäydyt? :)

      Poista
    3. Joo kyllä oikeastaan, tosi harvoin meillä mitään niin epäterveellistä syödään ja silloin jos syödään on yleensä viikonloppu ja voin itsekin herkutella :)

      Poista
  3. Oih, tuo tonnikala-feta-pestopastasalaatti kuulostaa niiiin hyvältä! Miten teet pestopastan?

    Tosi inspiroiva postaus! Avokado-tomaatti-ruisleivät saivat veden ihan kielelle. Pakko ostaa taas avokadoa jotta saa kokeiltua niitä! Mulla yleensä avokadosta menee aina puolet hukkaan kun se pilaantuu niin nopeasti, mutta pitää koettaa tsempata.

    Mä en myöskään sun ikäisenä pitänyt juuri muista kasviksista kuin perus tomaatti-kurkku-porkkana, koska meillä ei juuri muuta syöty lapsuudenkodissa paitsi toki kaikkea mahdollista salaateissa. Nykyään olen kuitenkin kokeillut erilaisia paljon kypsennettyjä kasviksia sisältäviä reseptejä, esim. uunikasviksia kanan kanssa tai wokkeja, joiden myötä oon oppinut rakastamaan monia ihan mulle uusia kasviksia, esim. kesäkurpitsaa ja paprikaa "kypsänä". Esim. riisiä kannattaa joskus kokeilla korvata uunikasviksilla, tosi hyvää! Ja salaatteihin kannattaa kokeilla esim. tosi pieneksi silputtua raakaa tai keitettyä kukkakaalia ja raakaa porkkanaa, saa vähän rakennetta ja täyttävyyttä ja ovat siellä yllättävän herkullisia :)

    Ihailen myös sitä miten oot pysynyt siinä, että pidät vain sen yhden cheat mealin! Itse kans pyrin siihen että söisin viikolla tosi "järkevästi" ja viikonloppuna sais herkutella, mutta lipsun aina. Auttais varmaan jos muistais ja sais syötyä tarpeeksi tasaisesti päivää, mutta mulla on siinä vielä treenaamista. Oon myös tosi huono syömään aamupalaa, en saa aamuisin alas ees puolta siitä mitä sun aamupalavalikoimaan kuuluu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valmispestokastiketta makarooneihin vaan sekotan!:) Ja joo noi avokadoleivät on kyllä munkin lemppari"herkkuja" terveellisestä ruuasta!

      Poista
  4. Kiva postaus! Niin jännä, miten maut voi olla niin erilaisia. En voi sietää maapähkinävoita, mutta vaikuttaa että se kuuluu sun lempi herkkuihin! :D

    VastaaPoista
  5. Mielenkiintoinen postaus. Syöt laadukkaan näköistä ruokaa, joka on varmasti (riittävän) terveellistä.

    Tälläisiä postauksia lukisi mielellään myös tulevaisuudessa. :)

    VastaaPoista
  6. Pakko kommentoida! Muksu-sose on kaikista parhain vaihtoehto, siihen ei ole lisätty mitään ylimääräistä sokeria/fruktoosia :) + syötkö rasvaa ollenkaan? Se on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tohon mango pilttiinkään ei muistaakseni oo lisätty mitään! Joihinkin muihin hedelmäpiltteihin kylläkin sit oli, mutta pitääpä vielä tsekata.

      En siis voitaa esim leivän päälle, mutta rasvaa saan pähkinöistä, avokadoista, kananmunan keltuaisista ja sitten jos paistaessa käytetään öljyä.

      Poista
  7. Olen kovasti tykännyt treenipostauksistasi ja myös tästä: näytät hyvää mallia nuorille jotka haluavat elää terveellisemmin. Ihminen ei ole terve jos ei syö tarpeeksi ja monet luulevat syövänsä tarpeeksi vaikka todellisuudessa syövät vähän. Kasvava ihminen ja treenaava ihminen tarvitsevat PALJON ruokaa ja katsoessani kuviasi tuli melkein kylläinen olo vaikken mitään syönytkään :D

    On myös kiva, että panostat ruuan visuaalisuuteen. En tiedä teitkö sen vain kuvia varten, mutta sanonta "syödä silmillä" ei ole aivan sanahelinää sillä kaunis ruoka maistuukin paremmalta :)

    VastaaPoista
  8. Tosi hyvä ja mielenkiintoinenkin postaus, jonka eteen olit selvästi nähnyt vaivaa :) Kivat kuvat! Mulla on sama ongelma mistä mainitsit, että pitäisi syödä monipuolisemmin kasviksia. Tykkään lähinnä kurkusta, porkkanasta ja salaatinlehdistä, tykkäisin myös tomaatista mutta olen sille allerginen :/

    VastaaPoista
  9. Syödäänkö teillä ollenkaan punaista lihaa? :) itsellä salaateissa rakastan kesäkurpitsaa, se on ihanaa myös grillattuna!
    Pastalle saa kivan kasviskorvikkeen kun siivuttaa kuorimaveitsellä kesäkurpitsasta ja porkkanasta nauhaa ja keittää hetken, että pehmenevät <3

    VastaaPoista
  10. Tää oli tosi kiva postaus! :)

    VastaaPoista
  11. Ihanan terveellisesti syöt! Oma syöminen on retuperällä, mutta tästä sai inspiraatiota, kiitos :)

    VastaaPoista

LUE NÄMÄ ENNEN KUIN KYSYT!
♥ Blogin sivupalkista löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Sivupalkkia kannattaa muutenkin tutkailla sillä siellä on paljon hyödyllistä tietoa!
♥Voitosta löydät lisätietoja täältä, minusta täältä ja muista eläimistämme täältä.
♥ Ennen kuin toivot erikoispostauksia, voit käydä täältä katsomassa olemmeko jo toteuttaneet sen.
♥ Kuvaamme pääasiassa Canon 7D -kameralla sekä Olympus E-PM2 -kameralla. Canonissa objektiinä toimii Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ja Olympuksessa Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8. Videot kuvaamme yleensä Olympuksella.
♥ Muokkaan videot nykysyin iMoviella ja kuvat sekä bannerit Adobe Lightroom 6:lla sekä Adobe Photoshop Premierillä



KOMMENTTI JULKAISTAAN VASTA KUN OLEN HYVÄKSYNYT SEN! Vastauksen kommenttiisi saat varmiten kommentoimalla uusimpaan postaukseet. Luen kaikki kommentit, mutta joskus vastaaminen unohtuu, jos kysymys on tullut vanhaan postaukseen!